Probiotika är framtiden

Från generalsekreterare på Barncancerfonden till börs-vd i ett internationellt probiotikabolag. 2018 blev ett omtumlande år för Isabelle Ducellier. I november tillträdde hon sin tjänst. Uppdraget är att fortsätta att bygga och etablera BioGaia som globalt varumärke inom probiotika. Ett uppdrag hon brinner för och som ligger helt i linje med hennes tidigare erfarenheter. Under närmare 25 år arbetade Isabelle Ducellier med olika varumärken på den franska destillerikoncernen Pernod Ricard.

Isabelle föddes i norra Frankrike. Efter studier i internationell marknadsföring vid EM Lyon började hon 1991 på Pernod Ricard. Genom åren hade hon olika ledande be-fattningar inom marknadsföring och försäljning, inte bara i Frankrike utan även i Polen, Tyskland, Österrike och Sverige. Vid millennieskiftet blev hon företagets marknads- och försäljningsdirektör i Sverige och när Pernod Ricard 2008 köpte upp det då statliga bolaget Vin & Sprit utsågs Isabelle till Sverigechef. Den första och viktigaste uppgiften var att integrera de båda organisationerna – ett franskt familjeägt företag och ett svenskt, tidigare statligt bolag. – Jag trodde det skulle gå ganska smidigt men insåg snart hur komplicerat det var, säger Isabelle. Den franska ledarskapsstilen är mer hierarkisk än den svenska och fransmän drar sig inte för konflikt, medan svenskar hellre diskuterar och söker konsensuslösningar.

Genom hårt arbete och mycket tålamod skapades efter hand en gemensam företagskultur. Under processen anlitades bland annat föreläsare som på ett skämtsamt sätt beskrev de kulturella olikheterna och man hittade en modell som tar tillvara det bästa från båda ledarskapsstilarna. – Att fatta beslut baserat på diskussioner med olika med-arbetare ger oftast mer hållbara och respekterade lösningar. Samtidigt är konflikter ibland fruktsamma för att lufta olika åsikter, menar Isabelle. 2015 kände Isabelle att det var dags att gå vidare i karriären och gick därför en MBA-utbildning på Harvard-universitetet i USA. Samtidigt diagnosticerades hennes då 15-årige son med cancer och det föll sig helt naturligt för Isabelle att sluta på Pernod Ricard och istället lägga allt fokus på att ta hand om sonen och stötta honom under de behandlingar han var tvungen att genomgå. Under det tunga året på sjukhus kom Isabelle i kontakt med Barncancerfonden och 2017, när sonen var färdigbehandlad, tackade hon ja till att bli organisationens generalsekreterare. – Barncancerfonden är en professionell organisation som jag har stor respekt för. För mig var det inte ett vanligt jobb att vara generalsekreterare där utan ett sätt att ge tillbaka och tacka för den hjälp och trygghet vi hade fått när min son behandlades, menar hon.

I samband med BioGaias årstämma i april 2018 valdes Isabelle in som ledamot i styrelsen. När den dåvarande vd:n Axel Sjöblad kort därefter lämnade organisationen blev hon tillfrågad om hon ville ta över positionen. – Det var ett svårt beslut eftersom jag hade varit förhållandevis kort tid på Barncancerfonden, säger Isabelle. Men efter att ha satt mig in i verksamheten inför mitt styrelse uppdrag kände jag att det var rätt. Organisationens kultur passar mina egna värderingar och jag är otroligt fascinerad av såväl företaget BioGaia som produkterna och hela branschen. Jag är övertygad om att vi bara är i början av resan med probiotika. Dessutom har jag lång erfarenhet av marknadsföring och brinner för att bygga starka varumärken. Med sitt forskningsfokus är BioGaia en kompetent och seriös spelare på den globalt växande probiotika-marknaden. Potentialen är stor, jag menar att BioGaia ska bli lika självklart för konsumenter och vårdpersonal som några av de varumärken jag arbetat med tidigare – en utmaning jag är redo att anta.