Finland första marknaden som lanserar BioGaia Protectis kapslar

BioGaias partner i Finland, Oy Verman Ab, blir första partner som lanserar BioGaias nya produkt BioGaia Protectis kapslar. Vermans produkt, RELA® Caps, finns tillgänglig på apotek i hela Finland från mitten på mars.

Verman är ett av de ledande hälsoföretagen i Finland och även en av BioGaias äldsta partner för färdiga produkter. Samarbetet startade 2004 när Verman lanserade BioGaia Protectis tabletter under varumärket RELA. Idag marknadsför Verman hela BioGaia-sortimentet och RELA är ett välkänt varumärke bland konsumenter och vårdpersonal i Finland, med en marknadsandel på 36 procent av kosttillskottsmarknaden för probiotika på apotek.

"Det här är en mycket viktig expansion av vår RELA-portfölj och en som svarar upp mot den nuvarande marknadstrenden i Finland", säger Ilona Odé-Haapiainen, vd för Oy Verman Ab.

"Fri från" är en konsumentdriven trend och produkter utan socker, gluten och andra tillsatser efterfrågas alltmer. Bland probiotiska produkter som inte är mejeriprodukter är kapslar en viktig produktformulering som uppfyller de krav som ställs. Vi är därför glada att kunna lansera vår första kapselprodukt. Den finska marknaden är en mogen probiotikamarknad och vi ser fram emot en framgångsrik lansering. Senare i år kommer kapslarna att lanseras på fler marknader, säger Isabelle Ducellier, vd för BioGaia.

Veganska kapslar
BioGaia Protectis kapslar är en vegansk kapsel som innehåller den probiotiska stammen Lactobacillus reuteri Protectis (DSM 17938). Produkten innehåller inga aromämnen, färgämnen eller andra tillsatser. Kapseln är liten och lätt att svälja men kan även öppnas och strös på mat.

2019-02-07 BioGaia AB – Bokslutskommuniké 2018
2018-11-26 Försäljning av aktier i BioGaia