Världsledande på probiotika

BioGaia är ett svenskt innovativt hälsoföretag och världsledande inom kosttillskott med probiotika. Vi har 28 års erfarenhet av att utveckla, marknadsföra och sälja probiotiska produkter. Genom åren har vi byggt upp ett globalt nätverk av ledande, oberoende forskare och specialister, experter inom produktion och lokala distributionspartners över hela världen. Våra produkter är rekommenderade av barnläkare och annan vårdpersonal i fler än 100 länder.

Alla BioGaias produkter innehåller Lactobacillus reuteri, en probiotisk bakterie som bidrar till en balanserad tarmflora. L. Reuteri är av mänskligt ursprung och en av få bakterier som har utvecklats i symbios med människan. Den är därför väl anpassad till den mänskliga magtarmkanalen och interagerar med oss på ett naturligt sätt. Hittills har 184 kliniska studier med BioGaias mänskliga stammar av Lactobacillus reuteri utförts på 15 500 personer i alla åldrar (februari 2018).

BioGaia vill bidra till bättre hälsa i världen genom att erbjuda kliniskt testade och konsumetvänliga probiotiska produkter.

Läs mer om Lactobacillus reuteri

 


 

BioGaia i korthet

  • Grundat 1990 av Peter Rothschild och Jan Annwall.
  • 124 anställda
  • Kontor i Sverige (Stockholm, Lund, Eslöv) USA, Japan
  • Försäljning i 100 länder genom distributörer
  • 184 kliniska studier på 15,500 individer (februari 2018)
  • Innehar 440 patent i 32 patentfamiljer
  • BioGaias b-aktie är listad på Nasdaq OMX Nordiska börs i Stockholm, listan för medelstora bolag.
  • Nettoomsättningen uppgick till 615.0 miljoner kronor (2017)

 

Bolagsbeskrivning

Affärsidé: BioGaia bedriver forskning och utveckling för att erbjuda konsumenter kliniskt bevisade, hälsosamma, patenterade och användarvänliga probiotiska produkter.
Positionering: Kosttillskott med kliniskt testad probiotika av hög kvalitet som säljs på apotek och liknande försäljningsställen. På de flesta marknader rekommenderas produkterna av läkare eller annan sjukvårdspersonal.
Vision: BioGaias vision är att vara en banbrytande ledare inom probiotika.
Strategi: BioGaias strategi bygger på fem ledord: Tillväxt, Kundfokus, Operationell effektivitet, Innovation och Hållbarhet.

 

Vd-ord

2017 blev ännu ett framgångsrikt år för BioGaia. En försäljningsökning på 15 procent efter valutajustering gjorde att vi ökade försäljningen med 80 miljoner kronor och nådde en årsomsättning på 615 miljoner kronor. Vi fortsatte därmed vår fina trend att öka våra marknadsandelar på en marknad som beräknas växa med ungefär sju procent per år Läs mer

 

Vision och affärsidé

BioGaia bedriver forskning och utveckling för att erbjuda konsumenter kliniskt bevisade, hälsosamma, patenterade och användarvänliga probiotiska produkter. Läs mer

 

Distributionsnätverk

BioGaia har ett starkt nätverk av distributionspartners runt om i världen. De flesta av de omkring 80 partners är farmaceutiska eller andra hälsoföretag som säljer BioGaias produkter i mer än 100 länder. Läs mer

 

Affärsmodell

Tack vara en framgångsrik affärsmodell har BioGaia kunnat växa globalt med en liten, effektiv och snabbrörlig organisation. Läs mer